Soraongelma ratkaistava
Mielipidekirjoitus Länsiväylässä 28.4.2022 (perustuu 25.4.2022 jättämääni valtuustokysymykseen Espoon valtuustossa)
Hiekoituksen kevätsiivous on lähtenyt käyntiin, mutta työ etenee valitettavan hitaasti. Monin paikoin pyöräteitä peittää yhä paksu sorakerros. Nämä tiet ovat pyöräilijöille vaikeakulkuisia ja jopa vaarallisia – arvioiden mukaan noin viidennes kaatumisista pyörällä johtuu asfaltilla olevasta sepelistä.
Espoo tavoittelee pyöräilyn kulkutapaosuuden lisäämistä 15 prosenttiin vuoteen 2024 mennessä (nykyisellään 9 prosenttia). Soralla miinoitetut pyörätiet eivät tietenkään edistä pyöräilyn suosiota. Olisi tärkeää, että jalkakäytävien ja pyöräilyteiden siivous olisi tehokkaampaa, jotta pyöräily koettaisiin turvallisena tapana liikkua keväisin. Samalla olisi harkittava vaihtoehtoisia keinoja torjua liukkautta talvisin. Pyöräteillä esimerkiksi harjasuolaus voi korvata hiekoitussepelin. Käynnissä on myös kokeiluja, jossa sahajauholla pyritään torjumaan liukkautta.
Hiekoitussorassa on muitakin pulmia: sen kierrättäminen on osoittautunut vaikeaksi. Kaduille levitettyä valtavaa soramäärää ei pystytä käyttämään uudestaan ensi vuonna, sillä tekniikkaa sepelin puhdistamiseen ei ole keksitty. Espoo on esimerkillisesti ollut mukana sepelin kierrätyskokeiluissa viime vuosina, mutta toimivaa menetelmää ei ole onnistuttu kehittämään. On tärkeää, että Espoo ja yritystoimijat aktiivisesti pyrkivät löytämään keinoja soran kierrättämiseen ja uusiokäyttöön.
Karin Cederlöf
kaupunginvaltuutettu (r.)
Espoo