Rätt till service utan kamp
Ansvaret för ordnandet av handikappservice kommer att föras över på de nya välfärdsområdena. Handikappservicen omfattar bland annat färdtjänst, det vill säga lagstadgad taxiservice. Servicen är oumbärlig för många funktionshindrade och äldre.
Då handikappservicen förenhetligas måste man ta i bruk de kommuners modeller som fungerar bäst – inte de modeller som är billigast. Samtidigt är det viktigt att beakta hur handikappservicens klienter önskar att servicen ordnas. Ett exempel på en misslyckad servicemodell är Esbos färdtjänst. Det har förekommit omfattande problem sedan den nya färdcentralen inledde sin verksamhet och klienterna har varit missnöjda. Modellen bör slopas för ett bättre system.
Äldre och funktionshindrade ska inte behöva kämpa för att få service som de har rätt till enligt lag. Beslutsfattarna i det nya välfärdsområdet måste se till att handikappservicen fungerar.
Karin Cederlöf, jurist