Julkinen liikenne ei saa nojautua vain metroon
Metron jatke on uusi luku Espoon julkisessa liikenteessä. Tästä lähtien myös läntisen Espoon julkista liikennettä hoidetaan pääosin metron ja liityntäbussien avulla. Monelle metron jatke on parannus julkiseen liikenteeseen. Metroasemien läheisyydessä asuville myös palvelutarjonta laajenee.
Uusi metro ei kuitenkaan ole ilon asia kaikille. Monelle espoolaiselle matka-aika Helsingin keskustaan voi jatkossa kestää miltei tunnin. Mukavat suorat bussilinjat vaihtuvat liityntäbusseihin yhdistettynä metromatkaan. Monelle tämä voi johtaa siihen, että oma auto korvaa julkisen kulkuneuvon. Erityisesti ikäihmisille ja vammaisille henkilöille vaihdot matkan aikana voivat olla ylivoimaisia, ja pahimmassa tapauksessa jäädään kotiin sen sijaan, että lähdettäisiin ulos asioimaan.
Tavoitteena ei pidä olla se, että mahdollisimman monesta tulee metron käyttäjä, vaan se, että mahdollisimman moni käyttää julkista liikennettä. Siksi niillä alueilla, joilla yhteydet heikkenevät, pitäisi olla mahdollista ylläpitää täydentäviä suoria bussilinjoja. HSL:n pitäisi aktiivisesti seurata sitä, miten metro vaikuttaa espoolaisten julkisen liikenteen käyttöön ja missä tarvitaan täydentäviä bussivuoroja. Julkista liikennettä pitää suunnitella sujuvuus edellä.
Karin Cederlöf
juristi
kaupunginvaltuutettu (r.)
Espoo