Esbo måste satsa på tryggt cyklande - Espoon pitää panostaa turvalliseen pyöräilyyn
I december rapporterade Länsiväylä att cykelolyckorna i Esbo ökade under år 2020. Utvecklingen beror säkert delvis på att cyklandets popularitet har ökat under coronaepidemin, vilket i sig är en positiv nyhet. Det ökade antalet olyckor är ändå en oroväckande trend. Cyklandet främjar både invånarnas hälsa och stadens klimatmål, och därför är det viktigt att staden minimerar risken för olyckor. Esbos mål är dessutom att 15 % av alla resor i Esbo ska göras med cykel år 2024 (andelen var 9 % år 2018), och säkerheten är i en viktig roll för att målet ska kunna uppnås. För att Esbo-borna ska känna sig lockade att allt oftare välja cykeln som rörelseform måste cyklandet kännas säkert.
Här presenterar jag tre åtgärder som borde omfattas för att skapa ett mer säkert Esbo för cyklister.
Säkrare korsningar
De flesta cykelolyckor i Finland sker i korsningar. Säkerheten i korsningar kan främjas genom att göra upphöjda övergångsställen, broar eller gångtunnlar. Vid övergångsställen får inte finnas vassa trottoarkanter som försvårar övergången för cyklisten. En god sikt i korsningarna bör säkras och det ska finnas klara trafikinstruktioner. Särskilt på vägar som aktivt används av skolbarn på väg till och från skolan måste korsningarnas säkerhet tryggas.
Nej till onödigt grus
I takt med att vintercyklande blir allt mer populärt måste vintercyklandets förutsättningar förbättras. En stor säkerhetsbrist orsakas av grus på cykelvägarna. Sand och grus ökar markant risken för fall: upp till en femtedel av cyklisters fallolyckor är en följd av grus. Dessutom sliter eller i värsta fall söndrar gruset cykelns gummidäck. Istället för grus bör borstning och saltning användas för att hindra halka på cykelvägarna vintertid.
Skilda filer för fotgängare och cyklister
Skilda filer för cyklister och fotgängare förbättrar både cyklisternas och fotgängarnas säkerhet. I Esbo finns många aktivt trafikerade cykelvägar som dessvärre endast har en delad fil för cyklister och fotgängare. Det här problemet bör åtgärdas. Då det är klart skilda filer och vägar för cyklister kan också sandningen riktas i första hand till fotgängarfilerna.
Gruset är en säkerhetsrisk för cyklister och orsakar ofta punkteringar. För att förhindra halka borde istället för grus användas borstning och saltning. Metoden har testats i Esbo, men är ännu inte i utbredd användning.
Sora on turvallisuusriski pyöräilijöille ja aiheuttaa usein renkaiden puhkeamisia. Soran sijasta voitaisiin käyttää harjasuolausta liukkauden estämiseksi. Menetelmää on testattu Espoossa, mutta se ei vielä ole laajassa käytössä.
Espoon pitää panostaa turvalliseen pyöräilyyn
Joulukuussa uutisoitiin, että Espoon pyöräilyonnettomuudet lisääntyivät vuonna 2020. Kehitys johtuu varmasti osittain siitä, että pyöräilyn suosio on kasvanut korona-aikana, mikä tietysti on myönteinen uutinen. Onnettomuuksien lisääntyminen on kuitenkin huolestuttava trendi. Pyöräily edistää sekä asukkaiden hyvinvointia että kaupungin ilmastotavoitetta, ja näin ollen on ensiarvoisen tärkeää, että kaupunki määrätietoisesti pyrkii minimoimaan onnettomuuksien riskit. Lisäksi Espoon tavoitteena on, että pyörämatkojen kulkumuoto-osuus nousee 15 %:iin vuoteen 2024 mennessä (vuonna 2012 osuus oli 8 %), ja koettu turvallisuus vaikuttaa siihen, päästäänkö tavoitteeseen. Jotta espoolaisia alkaisi houkuttaa valita pyörä liikkumisvälineenä yhä useammin, pitää pyöräilyn tuntua turvalliselta.
Tässä esittelen kolme toimea, joiden avulla mielestäni voitaisiin lisätä pyöräilyn turvallisuutta Espoossa.
Turvallisemmat risteykset
Suurin osa Suomen pyöräilyonnettomuuksista tapahtuu riskeyksissä. Risteyksien turvallisuutta voidaan edistää esimerkiksi tekemällä korotettuja pyörätien jatkeita, alikulkuja tai siltoja. Hyvä näkyvyys risteyksissä on myös turvattava ja risteyksissä on oltava selkeä liikennejärjestely ja ohjeistus. Ylityspaikoilla ei saa olla teräviä reunakiviä, jotka vaikeuttavat tienylitystä pyöräilijöille. Erityisesti koululaisten aktiivisesti käytössä olevilla reiteillä risteyksien turvallisuus on säännöllisesti tarkistettava ja turvattava.
Turha sepeli pois
Talvipyöräilyn tullessa yhä suositummaksi talvipyöräilyn edellytyksiä on parannettava. Iso puute turvallisuudessa aiheutuu pyöräteille laitettavasta sepelistä. Sepelin tarkoitus on estää liukkautta, mutta samalla se lisää kaatumisriskiä ja rikkoo pyörien kumit. Jopa viidennes pyöräilijöiden kaatumisista johtuu sepelistä. Sepelin sijaan harjasuolaus tulee ottaa käyttöön pyöräilyteillä talvisin. Menetelmää on testattu Espoossa viime vuosien aikana, mutta sitä ei ole vielä laajamittaisesti otettu käyttöön.
Erilliset pyöräily- ja jalankulkutiet
Erilliset väylät pyöräilylle ja jalankulkijoille edistävät sekä pyöräilijöiden että jalankulkijoiden turvallisuutta. Espoossa on monia vilkkaita pyöräilyteitä, joissa on valitettavasti vain yksi jaettu väylä jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Tämä epäkohta on korjattava. Kun pyöräilijöille on selkeästi erotetut kaistat tai väylät, voidaan myös kohdistaa hiekoitus ensisijaisesti jalankulkijoiden kaistoihin.